Kategorie

Płatności

   
           Zalecane !

    

      Wpłata na konto
            firmowe
      (przelew zwykły)  

      
     Tylko dla klientów
          z zagranicy

Komeda Quintet ‎– Astigmatic

Dostępność:
szt.
Cena netto: 64,23 zł 79,00 zł

Komeda Quintet ‎– Astigmatic

 

 

Label: Polskie Nagrania Muza ‎– XL 0298, Polskie Nagrania Muza ‎– 08256 4 64885 9 9
Series: Polish Jazz – Vol. 5
Format: Vinyl, LP, Album, Reissue, Stereo
Country: Poland
Released: 25 Mar 2016
Genre: Jazz
Style: Post Bop, Modal, Contemporary Jazz

 

Tracklist:

 

A Astigmatic 22:50
B1 Kattorna 7:20
B2 Svantetic 15:50

 

Notes:

 

Cat. no. 08256 4 64885 9 9 is written on the spine.
Recorded in Warsaw, December 1965.

 

Barcode and Other Identifiers:

 

Barcode (Scanned): 0825646488599
Barcode (Text): 0 825646 488599
Matrix / Runout (Side A [Etched]): 07752921 - A- 1
Matrix / Runout (Side B [Etched]): 07752921 - B- 1
Rights Society (On back cover): ZAIKS/BIEM
Rights Society (Labels): BIEM
Other (Cat. no. on label [Side A]): XL 0298 a
Other (Cat. no. on label [Side B]): XL 0298 b

 

Krzysztof Komeda to postać legendarna. Gdyby wielkość muzyka mierzyć ilością napisanych o nim książek i płyt wspominających jego kompozycje, wyprzedzić go miałby szansę tylko Fryderyk Chopin. Krótki okres, w którym jego twórczy zapał splótł się z zamówieniami na nowe kompozycje, w szczególności filmowe z możliwościami ich nagrania i wykonywania na europejskich scenach sprawił, że nagrań jest całkiem sporo, niemniej Astigmatic stał się najważniejszym albumem w jego dyskografii.

Muzyka ponadczasowa, płyta - ikona która na wiele lat zmieniła oblicze polskiego jazzu, wytyczając szlaki jakimi podążać miało wielu improwizatorów. Astigmatic - longplay wydany w 1966 roku, nagrany jednak rok wcześniej, w grudniu 1965r. Kwintet Krzysztofa Komedy i płyta wydana w słynnej serii Polish Jazz pod numerem 5.

Tomasz Stańko, Zbigniew Namysłowski, Krzysztof Komeda oraz sekcja rytmiczna: Gunter Lenz (kontrabasista grający wówczas na co dzień w zespole wielkiego Alberta Mangeldorffa) i szwedzki perkusista Rune Carlson. Warto pamiętać, iż nasi czołowi dziś jazzmani: Tomasz Stańko i Zbigniew Namysłowski byli wówczas dopiero u progu swej kariery. Stańko w 1965r. miał zaledwie 23 lata, a Namysłowski 26. Gdyby nie przedwczesna śmierć Krzysztofa Komedy najprawdopodobniej do dziś moglibyśmy słuchać go w klubach jazzowych, być może z tą właśnie genialną sekcją jaka towarzyszyła mu na płycie Astigmatic. To na tym właśnie longplayu znalazła się jedna z najsłynniejszych kompozycji polskiego jazzu, po którą do dziś sięgają muzycy: 'Kattorna' - znajdziemy ją na drugiej stronie krążka wraz z blisko 16 minutowym utworem 'Svantetic'. Całą stronę pierwszą wypełnia jednak utwór tytułowy: 'Astigmatic'.

Do sukcesu albumu przyczyniły się także trzy inne wybitne postaci polskiej kultury: fotografik Marek Karewicz, grafik Rosław Szaybo i muzykolog Adam Sławiński, autor eseju na okładkę. Album szybko zdobył status kultowego – dziś w Polsce jest zgodnie uznawany za płytę wszech czasów. Choć w tamtych i kolejnych latach powstało wiele wybitnych albumów (nagranych przez m.in. Trzaskowskiego, Stańkę, Namysłowskiego, Seiferta), żaden nie zapisał się tak trwale w świadomości słuchaczy. Dzieło Komedy zostało też dostrzeżone za granicą – Astigmatic jest wciąż najlepiej rozpoznawanym polskim albumem, zaś autorzy „The Penguin Guide to Jazz on CD, LP & Cassette” nazwali go epokowym arcydziełem i jedną z najważniejszych płyt europejskiego jazzu.