Kategorie

Płatności

   
           Zalecane !

    

      Wpłata na konto
            firmowe
      (przelew zwykły)  

      
     Tylko dla klientów
          z zagranicy

Angelo Badalamenti ‎– Blue Velvet (Original Motion Picture Soundtrack)

Dostępność:
Jest Jest
szt.
Cena netto: 126,02 zł 155,00 zł

Angelo Badalamenti ‎– Blue Velvet (Original Motion Picture Soundtrack)

 

 

Label: Fire Records ‎– FROST003LP
Format: Vinyl, LP, Album, Reissue
Country: US
Released: 08 Sep 2017
Genre: Jazz, Funk / Soul, Stage & Screen
Style: Soundtrack, Rhythm & Blues, Smooth Jazz

 

Tracklist:

 

A1 Main Title 1:27
A2 Night Streets / Sandy And Jeffrey 3:42
A3 Frank 3:34
A4 Jeffrey's Dark Side 1:48
A5 Mysteries Of Love (French Horn Solo) 2:10
A6 Frank Returns 4:39
A7 Mysteries Of Love (Instrumental) 4:41
B1a Blue Velvet 1:19
B1b Blue Star 1:55
B2a Lumberton U.S.A. 0:30
B2b Going Down To Lincoln 1:43
B3 Akron Meets The Blues 2:40
B4 Honky Tonk Part I 3:09 B5 In Dreams 2:48
B6 Love Letters 2:36
B7 Mysteries Of Love 4:22

 

Barcode and Other Identifiers:

 

Barcode (Text): 8 09236 10031 3
Barcode (Scanned): 809236100313
Barcode (Shrink wrap): 8 09236 10033 7
Matrix / Runout (Runout side A, hand etched): BH78047-01 A1 KR
Matrix / Runout (Runout side A, hand etched): BH78047-01 B1 KR

 

Blue Velvet jest pierwszym filmem Davida Lyncha, który zilustrował znakomity włoski kompozytor, Angelo Badalamenti. Od tego czasu Panowie stale już ze sobą pracują. Trudno się temu dziwić, gdyż Badalamenti doskonale rozumie i czuje kino Lyncha, swoimi utworami pomaga widzowi przenieść się w jego niesamowity świat. Potrafi znakomicie zbudować w filmie napięcie, czy klimat a także, co ważne, współtworzy charakterystyczną dla Lyncha poetykę snu. Nie inaczej jest w przypadku Blue Velvet.

Tam już na samym początku widz poczuje dreszczyk emocji, wyłącznie dzięki muzyce, kiedy na ekranie pojawi się kurtyna z błękitnego aksamitu, a na niej napisy. Wybrzmiewa wówczas piękny, niesamowity temat przewodni. Na początku wykonuje go „zawodzący” kwintet smyczkowy – słyszymy wznoszące i opadające (i pod względem wysokości dźwięków i dynamiki) frazy. Po głębokim rozwinięciu, w którym dołącza się chropawa sekcja instrumentów dętych blaszanych, temat przejmuje klarnet i flet, czyniąc brzmienie delikatniejsze i klarowne. Na końcu wraca płaczliwa melodia smyczków, prowadząca do pięknej, mocnej kulminacji instrumentów dętych blaszanych i pulsujących drewnianych, jak w klasycznej symfonii.

Temat ten przewija się między utworami bardziej ilustracyjnymi, kreującymi w filmie suspens. Dużą rolę odgrywa w nich bardzo krótki motyw, składający się z trzech dźwięków, złowrogo stawianych przez instrumenty dęte – cicho, ale drapieżnie, jakby się przyczajały. Doskonały przykład na to, w jak oszczędny sposób można zbudować napięcie; i nie tylko w filmie – słuchając motywu na płycie odczujemy podobne emocje, jak podczas seansu.

Wrażenie robią nagłe, surowe współbrzmienia instrumentów dętych blaszanych na tle ciemnego kwintetu, na przykład w Night Streets / Sandy and Jeffrey, czy w Frank. Niesamowity klimat tej muzyki potęguje jeszcze specyficzna, stara jakość nagrania, która do utworów Blue Velvet pasuje wprost fenomenalnie.

W filmie Lyncha bardzo ważną rolę odegrał też utwór miłosny Mysteries of Love, w którego wkład miał też sam reżyser (przypomnijmy, że również kompozytor). Pojawił się on trzykrotnie, ale w trzech wersjach – z solową partią *waltorni, bez linii melodycznej (same pochody harmoniczne) a także ze śpiewem Julee Cruise. Szczerze mówiąc utwór jest tak hipnotyzujący, że można by go słuchać w jeszcze wielu odsłonach. Opiera się on na pięknych, ciepłych współbrzmieniach smyczków i syntezatora, leniwie przechodzących z jednego na drugi, które doskonale oddają miłość głównych bohaterów filmu – czystą, trochę odrealnioną, jak ze snu. Warto powiedzieć, że barwa, jaką artyści uzyskali w Mysteries of Love stała się bardzo charakterystyczna dla opraw muzycznych kolejnych filmów Lyncha.

Na płycie znalazł się jeszcze fajny jazzowy utwór Akron Meets The Blues z biorącym walking bassem i solówką saksofonu a także kilka amerykańskich piosenek z lat 30., które pojawiły się w filmie (np. In Dreams Roya Orbisona).