Categories

Payment

   
           Zalecane !

    

      Wpłata na konto
            firmowe
      (przelew zwykły)  

      
     Foreign customers
               only 

Komeda Quintet ‎– Astigmatic

Availability:
szt.
Net Price: €46.54 €57.25

Komeda Quintet ‎– Astigmatic

 

 

Label: Polskie Nagrania Muza ‎– XL 0298, Polskie Nagrania Muza ‎– 01902 9 54520 3 2
Series: Polish Jazz – Vol. 5
Format: Vinyl, LP, Album, Limited Edition, Numbered, Reissue, Special Edition, Stereo, Pink Translucent, 180g
Country: Poland
Released: 13 Apr 2019
Genre: Jazz
Style: Post Bop, Modal, Contemporary Jazz

 

Tracklist:

 

A Astigmatic 22:50
B1 Kattorna 7:20
B2 Svantetic 15:50

 

Notes:

 

First official Polish Record Store Day 2019 album.
Limited to 500 numbered copies (525 copies made in total, first 25 copies are owned by Warner Music Poland, the rest 26-525 copies were directed to retail).
Comes with pink inner sleeve with essay about the record both in Polish and English.
Outer sleeve looks the same as Komeda Quintet - Astigmatic except additional anniversary RSD liner note and box with hand-written number (see below)
Cat. no. 01902 9 54520 3 2 is written on the spine. 
On the back cover: 0 190295 452032

Two stickers:
[Sticker no 1 with RSD 2019 logo]
'Pierwszy polski oficjalny album Record Store Day' English translation: 'First official Polish Record Store Day album'
[Sticker no 2] 'Astigmatic Limited Coloured Vinyl 50th Anniversary Of The Death Of Krzysztof Komeda Edycja Limitowana z okazji 50. rocznicy śmierci Krzysztofa Komedy / Limited Edition. 50th anniversary of the death of Krzysztof Komeda'

 

Barcode and Other Identifiers:

 

Barcode (Text): 0 190295 452032
Barcode (Scanned): 0190295452032
Matrix / Runout (Side A [Etched]): 07752921-A-2
Matrix / Runout (Side B [Etched]): 07752921-B-3
Rights Society (As per back cover): ZAIKS / BIEM
Rights Society (As per record labels): BIEM
Other (Cat. no. on label on side A): XL 0298 a
Other (Cat. no. on label on side B): XL 0298 b

 

Krzysztof Komeda to postać legendarna. Gdyby wielkość muzyka mierzyć ilością napisanych o nim książek i płyt wspominających jego kompozycje, wyprzedzić go miałby szansę tylko Fryderyk Chopin. Krótki okres, w którym jego twórczy zapał splótł się z zamówieniami na nowe kompozycje, w szczególności filmowe z możliwościami ich nagrania i wykonywania na europejskich scenach sprawił, że nagrań jest całkiem sporo, nie mniej Astigmatic stał się najważniejszym albumem w jego dyskografii.

Muzyka ponadczasowa, płyta - ikona, która na wiele lat zmieniła oblicze polskiego jazzu, wytyczając szlaki jakimi podążać miało wielu improwizatorów. Astigmatic - longplay wydany w 1966 roku, nagrany jednak rok wcześniej, w grudniu 1965r. Kwintet Krzysztofa Komedy i płyta wydana w słynnej serii Polish Jazz pod numerem 5.

Tomasz Stańko, Zbigniew Namysłowski, Krzysztof Komeda oraz sekcja rytmiczna: Gunter Lenz (kontrabasista grający wówczas na co dzień w zespole wielkiego Alberta Mangeldorffa) i szwedzki perkusista Rune Carlson. Warto pamiętać, iż nasi czołowi dziś jazzmani: Tomasz Stańko i Zbigniew Namysłowski byli wówczas dopiero u progu swej kariery. Stańko w 1965r. miał zaledwie 23 lata, a Namysłowski 26. Gdyby nie przedwczesna śmierć Krzysztofa Komedy najprawdopodobniej do dziś moglibyśmy słuchać go w klubach jazzowych, być może z tą właśnie genialną sekcją jaka towarzyszyła mu na płycie Astigmatic. To na tym właśnie longplayu znalazła się jedna z najsłynniejszych kompozycji polskiego jazzu, po którą do dziś sięgają muzycy: 'Kattorna' - znajdziemy ją na drugiej stronie krążka wraz z blisko 16 minutowym utworem 'Svantetic'. Całą stronę pierwszą wypełnia jednak utwór tytułowy: 'Astigmatic'.

Do sukcesu albumu przyczyniły się także trzy inne wybitne postaci polskiej kultury: fotografik Marek Karewicz, grafik Rosław Szaybo i muzykolog Adam Sławiński, autor eseju na okładkę. Album szybko zdobył status kultowego – dziś w Polsce jest zgodnie uznawany za płytę wszechczasów. Choć w tamtych i kolejnych latach powstało wiele wybitnych albumów (nagranych przez m.in. Trzaskowskiego, Stańkę, Namysłowskiego, Seiferta), żaden nie zapisał się tak trwale w świadomości słuchaczy. Dzieło Komedy zostało też dostrzeżone za granicą – Astigmatic jest wciąż najlepiej rozpoznawanym polskim albumem, zaś autorzy „The Penguin Guide to Jazz on CD, LP & Cassette” nazwali go epokowym arcydziełem i jedną z najważniejszych płyt europejskiego jazzu.